illusionist fire

illusionist in videoclip Jay Hardway

Illusionist in videoclip DJ

‘Scio’ is de nieuwe single van de Nederlandse DJ Jay Hardway.

Jay hardway is een Nederlandse producer en DJ die onder het Spinning label werkzaam is en onder andere een grote track maakte in samenwerking met Martin Garix. In zijn nieuwe videoclip zie je hoe Jay onderweg cassette tapes vindt. Als hij een lege loods in gaat, gaat hij aan een bureau met een schaar en plakband aan de slag om zijn nieuwe single in elkaar te zetten. Hij knipt letterlijk alle samples los en plakt ze in nieuwe volgorde aan elkaar.

Er ontstaat een magische wereld als hij dit aan het doen is.

Er verschijnt onder andere een goochelaar en een complete marching band.

Bekijk de video clip hieronder.

 

Influence deel 3 – Sociale bewijskracht

Social proof

Dat we kudde dieren zijn is algemeen bekend. Maar dat we dat nodig hebben om te overleven is wat minder bekend. Toen we verzamelaars waren was het erg gevaarlijk als we verstoten werden uit de stam. We hadden elkaar hard nodig om in leven te blijven. Daarom willen we er nog steeds graag bij horen. En is het kudde gedrag ingesleten in onze genen. In dit derde deel over beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini ga ik het hebben over de derde techniek. Sociale bewijskracht.

Flippo
Er is ooit iemand geweest die de flippo heeft bedacht. Het plastic schijfje dat in de chips zakken zat, werd razend populair. Iedereen wilde ze allemaal hebben. ‘Spaar ze allemaal’ werd een begrip.
Om erbij te horen moest je wel mee doen, hele albums vol met plastic schijfjes met een plaatje erop. Er waren jongens die er wel honderden hadden. Ga dus maar na hoeveel zakken chips dat zijn.
Waarschijnlijk kan je nu ook op één hand tellen hoeveel mensen je kent zonder mobiele telefoon.

Mond tot mond reclame

De beste reclame is mond tot mond reclame, dat klopt, maar hoe komt dat toch? Juist, omdat we erbij willen horen. We willen dezelfde producten als de mensen waar we mee omgaan. We laten ons dus gemakkelijk beïnvloeden. Daarom zie je ook vaak de stickers op boeken ‘Al meer dan 500.000 exemplaren verkocht’. Instinctief denken we dan meteen, ‘wow dat moet ik ook lezen anders mis ik iets’. Hoe groter de sociale bewijskracht van een product hoe geloofwaardiger het product is. Op mijn website vind je ook een widget met een cijfer hoe anderen mijn shows beoordelen. Uiteraard staat dat er alleen maar om je te beïnvloeden, hoewel er niks aan gelogen is en dat het cijfer door een onafhankelijk bedrijf wordt verzameld bij mensen die mij echt geboekt hebben. De sociale bewijskracht werkt dan ook alleen als het echt waar is. Als er gelogen wordt dan kan deze techniek zich gemakkelijk tegen je keren.

Lachband

Als we een sitcom kijken en we horen de lachband dan beïnvloed dat ingeblikte gelach ons om te geloven dat het echt grappig is. We ervaren de show als grappiger dan zonder die lachband!
Ons brein denkt dus in principe dat er een grote groep mensen is die dit grappig vindt dus dan zal ik er ook wel om kunnen lachen.

In het volgende artikel over beïnvloeding ga ik het hebben over Sympathie
Wil je een illusieshow over beïnvloeding op je congres of seminar? Kijk dan eens naar mijn show Influence.

ja

Influence deel 2 – Consistentie

Influence deel 2  – Consistentie

– Ben jij een behulpzaam persoon? (ja)
– Heb je zelf weleens hulp nodig? (ja)
-Wil je me een dienst bewijzen…. JA

Wie ‘ja’ zegt moet ‘ja’ zeggen.

Het eeuwen oude wie ‘a’ zegt moet ook ‘b’ zeggen is de tweede beïnvloedingstechniek van Robert Cialdini. In mijn eerdere blog schreef ik al over de eerste techniek, het ‘voor wat hoort wat’ principe. In dit tweede deel wil ik graag verder ingaan op het consistentie principe.
Als mensen direct de vraag wordt gesteld om bijvoorbeeld een enquête in te vullen dan is dat soms lastig om mensen mee te laten werken. Gebruik je bovenstaand script dan wordt het opeens veel makkelijker.
Bij de eerste vraag heeft de persoon al toegegeven dat hij behulpzaam is, en wil hieraan voldoen.
Bij de tweede vraag draaien de rollen en kan hij zich voorstellen dat het prettig is als iemand je even helpt.
Hij kan nu weinig anders dan ook op de laatste vraag ‘Ja’ te antwoorden.
Door de twee eerdere ja’s zijn zijn hersenen zelfs al op de ‘ja’ stand gezet en zal hij geneigd zijn om nog eens ja zeggen.

Betrouwbaar zijn

We willen graag betrouwbare mensen zijn en daarom proberen we consistent te zijn. Als je niet consistent bent dan zou je weleens over kunnen komen als geestelijk gestoord. Ons ‘trouw zijn aan’ gaat behoorlijk ver.
Het schijnt zelfs zo te werken dat als we eenmaal trouw zijn aan een bepaald merk we ons daarmee gaan identificeren en nooit meer af wijken van dat merk.
In Amerika stuurt Gilette (the best a man can get) jonge mannen rond hun twaalfde levensjaar een scheer-start-set voor hun verjaardag. Het idee is om er als eerste bij te zijn, en zo hoopt het merk de jongen zijn hele levensloop van zijn gezichtsbeharing af te helpen. Ik begrijp dat Gilette dat graag wil met hun € 21,90 voor 8 scheermesjes.
De mini’s van Albert Heijn zijn erg leuk voor de kinderen om winkeltje mee te spelen. Maar, het idee erachter is dat de kinderen een nostalgisch gevoel ontwikkelen bij het spelen met deze mini Unox, mini Ariël en mini Douwe Egberts koffie. Alles wat nostalgisch is roept bij ons een prettig en vertrouwd gevoel op. Dus als onze kinderen later zelf boodschappen gaan doen dan krijgen ze een nostalgisch en positief gevoel bij die producten en wordt de kans aanzienlijk vergroot dat ze die producten kopen.

Mind illusionist

Als illusionist gebruik ik deze techniek ook, in mijn mind- illusieshow demonstreer ik, en leg ik de techniek uit. Uiteraard komt deze techniek ook uitgebreid aan bod in mijn show Influence. De theatervoorstelling is nog te zien in theaterseizoen 2017 – 2018.

In mijn volgende blog ga ik het hebben over de derde techniek van Robert Cialdini ‘Sociale bewijskracht’ Dat artikel is nu al 153 keer gedeeld ;-)

Influence deel 1 – Voor wat hoort wat

Nu het theaterseizoen van 2016/2017 er bijna opzit blijft er wat tijd over om het een en ander op te schrijven over het thema van mijn voorstelling Influence, beïnvloeding vanuit de reclame en marketing.

Robert Cialdini schreef de best seller influence al in 1984 en nog steeds zijn deze beïnvloedings technieken actueel. Zijn boek mag je dus met een gerust hart een klassieker noemen.

In deze serie blogs wil ik zijn 6 beïnvloedings technieken nog eens onder de loep leggen.
In dit eerste artikel ook meteen de eerste techniek, ‘voor wat, hoort wat’. Of zoals Cialdini het noemt de regel van wederkerigheid.

Fooi
“mevrouw, heeft u voor ons nog een kopje koffie? En doe meteen de rekening maar”. De vriendelijke serveerster brengt je de koffie en vervolgens de rekening. Gepresenteerd met een schaaltje pepermuntjes erbij. Dit heeft een reden.
Wij zijn collectief opgegroeid met het idee dat als je iets krijgt, dat je dan ook wat terug moet geven. We zijn constant aan het checken of we niet ergens een ‘schuld’ hebben. De vriendelijke serveerster heeft je zojuist in de schulden gestoken met haar schaaltje wilhelmina pepermunt. Je komt voorlopig niet meer in dit restaurant en de service was goed. Dus je lost snel je schuld af met een iets hogere dan de gangbare 10% fooi.

Na tests met pepermuntjes of snoepjes bij de rekening geven is gebleken dat er over het algemeen meer fooi binnenkomt als er wel snoepjes werden weggegeven.

2e gratis
Als je bij het tanken wordt gewezen op de chocolaatjes die op de balie liggen dan krijg je er altijd twee voor de prijs van een. Er gebeurt iets vreemds in onze hersenen. Want zodra iemand letterlijk aan ons vraagt of we nog gebruik willen maken van de aanbieding….nu de tweede gratis. Dan maken we een domme fout in gedachten. We denken namelijk dat we het gratis exemplaar al gehad hebben. Hierdoor hebben we het gevoel dat we één chocolaatje in de schuld staan. Vervolgens willen we de schuld inlossen door een chocolaatje te kopen. We krijgen een blij verrast gevoel als we daarbij bedenken dat we hiermee onze schuld kunnen inlossen en er ook nog een extra chocolaatje bij krijgen.
Ja, in die gedachte gaat behoorlijk wat mis. Maar dit was dan ook een razendsnelle gedachte die zich onbewust vormde en niet een doordachte gedachte waar we bewust over na hebben gedacht.

Show over beïnvloeden

Naast mijn theaterprogramma over beïnvloeding heb ik een show ontwikkeld voor themadagen, congressen en seminars over beïnvloeden. Hoe wij zelf beïnvloed worden en hoe de beïnvloedingstechnieken werken. Een mind illusieshow met een grote dosis entertainment en vleugje wetenschap. De theatervoorstelling wordt voor het theaterseizoen van 2017/2018 weer door verschillende theaters geprogrammeerd. De data worden nu vastgelegd en er volgt snel een speellijst.

Binnenkort volgt deel 2 van deze serie over beïnvloeden. Wie ‘a’ zegt moet ook ‘b’ zeggen. Consistentie, als je eenmaal een standpunt inneemt dan wil je daar trouw aan blijven.

Optreden voor vluchtelingen integratie

De Hartige Samaritaan

Een tijd geleden kreeg ik een mail van Laura van De Hartige samaritaan. Ze vertelde me dat ze in Delft een pop-up restaurant hadden opgezet waarbij vluchtelingen in de keuken werken en koken. Geïnteresseerden kunnen komen eten in het restaurant en de volledige opbrengst wordt ingezet voor de integratie van vluchtelingen in Nederland.

Ze vroeg zich af wat een tafelgoochelaar kost en of ik kon komen optreden in Delft.

Het vluchtelingen verhaal (ik noem het liever geen probleem) raakt me. Hoe kan het dat je samen met je vrouw en je kinderen op een bootje stapt. Een bootje waarvan je weet dat er een grote kans is dat het de overkant niet gaat halen. Dat je toch voor deze weg kiest betekent voor mij dat het vele malen erger is om te blijven op de plek waar je geboren bent. Ik kan me er weinig bij voorstellen en als ik dat toch probeer dan raakt me dat.

Elbow heeft er een prachtig lied over geschreven dat je hier kan luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=kiAD8u6nu2I

Tafelgoochel optreden met show

We spraken een dag af, ik zou belangeloos komen optreden. Zij zouden wat extra reclame maken en zo zat het pop-up restaurant lekker vol toen ik aan kwam. Het was er erg gezellig, hartelijke studenten uit Delft hielden dit kersverse restaurant draaiende. Ik liep als goochelaar langs de tafels en vertoonde mijn tablemagic show. De sfeer zat er goed in. Na het dessert heb ik nog een stuk van mijn mindillusieshow laten zien wat ook goed in de smaak viel.

Gelukkig waren de Samaritanen zo slim om alles te filmen en het resultaat is hier te bewonderen:

Ben Ali Libi - Goochelaar

Ben Ali Libi de goochelaar

Goochelaars gedicht

Het mooiste gedicht over een goochelaar ooit geschreven is het gedicht van Willem Wilmink .
Met name zoals het voorgedragen wordt door Joost Prinsen. Prachtig om te zien hoe Prinsen geraakt is door deze tekst. Mooi, wat woorden kunnen doen. Het gedicht is in 2003 uitgebracht door Wilmink maar nog steeds actueel, een tekst van alle tijden.

Bekijk ook het archief filmpje onderaan deze pagina waarin Ben Ali Libi op de daktuin van Vroom en Dreesman in Breda een goochelshow geeft. De goochelaar was waarschijnlijk in die tijd behoorlijk beroemd. Zijn echte naam moet Michel Velleman zijn geweest. Velleman was een Joodse goochelaar die vanuit Amsterdam in heel Nederland optredens verzorgde en goochellessen gaf. Tot hij in juni 1943 met zijn gezin, met uitzondering van zijn zoontje, die toevallig niet thuis was, via Westerbork naar het vernietigingskamp Sobibor gedeporteerd werd. Waar ze vervolgens op de dag van aankomst, 2 juli 1943, meteen vergast werden.

Ben Ali Libi de goochelaar

Op een lijst van artiesten, in de oorlog vermoord,
staat een naam waarvan ik nog nooit had gehoord,
dus keek ik er met verwondering naar:
Ben Ali Libi. Goochelaar.

Met een lach en een smoes en een goocheldoos
en een alibi dat-ie zorgvuldig koos,
scharrelde hij de kost bij elkaar:
Ben Ali Libi, de goochelaar.

Toen vonden de vrienden van de Weduwe Rost
dat Nederland nodig moest worden verlost
van het wereldwijd joods-bolsjewistisch gevaar.
Ze bedoelden natuurlijk die goochelaar.

Wie zo dikwijls een duif of een bloem had verstopt,
kon zichzelf niet verstoppen, toen er hard werd geklopt.
Er stond al een overvalwagen klaar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

In ‘t concentratiekamp heeft hij misschien
zijn aardigste trucs nog wel eens laten zien
met een lach en een smoes, een misleidend gebaar,
Ben Ali Libi, de goochelaar.

En altijd als ik een schreeuwer zie
met een alternatief voor de democratie,
denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

Voor Ben Ali Libi, de kleine schlemiel,
hij ruste in vrede, God hebbe zijn ziel.

Archief beeld van Ben ALi Libi op het dak van Vroom en Dreesman

Herman van Veen verbouwde de tekst tot een lied:

Stukafest

Mindillusieshow op Stukafest Leiden

Stukafest staat voor studenten kamer festival. In zowel Enschede als Leiden mocht ik mijn mind illusieshow laten zien.

Het was heel erg gezellig om in deze studentenkamers te mogen spelen.

Lees hier een stukje uit het verslag dat Jan van der Sluis schreef voor Sleutelstad:

Rondes
Stukafest biedt dit jaar drieëntwintig voorstellingen. Eigenlijk meer, want Stukafest bestaat uit drie ronden waardoor je op één avond op verschillende locaties drie voorstellingen van een half uur te zien krijgt. De voorstellingen zijn gevarieerd, alhoewel ‘muziek’ sterk is vertegenwoordigd. Bekende namen – Kader Abdollah, I Am Oak, Jochem Nooyen – zijn vermengd met minder bekende – Jochem Nooyen, Oliver Cried Wolf, Daniëlle Schel.

Mind fucker
Jochem Nooyen is zowel bekend als onbekend. Bekend van de tvserie Rundfunk, maar hij is blijkt ook een begenadigd mind fucker “al negentien jaar”. “Ik heb al drie jaar toppers”, beweert de bewoner van de kamer, Lisa (28). Het is er inderdaad stampvol (en warm). Nooyen grijpt z’n publiek bij de kladden. Gefascineerd probeert iedereen(?) te doorgronden hoe Nooyen het ‘m flikt: gedachten lezen? Spierspanning? Verraden we onszelf? Hóe weet hij wat je in je handen hebt? Hóe laat hij de zaal, de kamer hetzelfde denken? Hoe? “Mijn buurman van zojuist gaat ’t Googlen. Het is irritant dat ik er niet achter kom hoe hij het doet. En het gebeurt vlák voor je neus!”, bekent Haiko(44) achteraf. Dat ‘irritant’ in de zin van een bewonderend ‘ik snáp het niet’ valt vaak.

Leidse Glibber

Weblogger en fotograaf Emile van Aelst schreef ook een stukje op zijn website

“Mentalist en acteur Jochem Nooyen had het helemaal naar zijn zin in deze ook weer behoorlijk grote kamer.

Eigenlijk moet ik dit soort voorstellingen helemaal niet bezoeken. Ik word er doodziek van dat recht onder mijn ogen allemaal dingen gebeuren die ik niet kan verklaren.

Kies een fiche en stop hem in een van je handen. Op tafel liggen een stuk of tien verschillende kleuren fiches, nadat het slachtoffer (want dat ben je toch :-) ) een kleur pakt dekt hij de andere fiches af. Jochem draait zich om en vraagt, heb je liever vlees of vis. Je houdt van vlees dan heb je het fische vast in je linkerhand. Hij stelt nog een simpele vraag en zegt nou dan zal je wel rood hebben gekozen. Het slachtoffer doet zijn linkerhand open waar inderdaad het rode fiche in zit. Dat zijn momenten waar ik gek van word.

Het publiek kijkt met verbazing toe, we zitten er allemaal bovenop en weten niet hoe het werkt.

Als laatste laat hij ook nog een tafeltje door de kamer vliegen. Zeg nu niet dit was illusie, jullie denken dat er een tafeltje vloog. Mijn camera is een stuk nuchterder dan ik en doet niet aan illusie.

Robert Toret van Het Leidsch Dagblad schreef het volgende artikel

Leiden ✱ ,,Goochelen? Hij is toch cabaretier?’’ Vlak voordat Jochem Nooyen aanbelt bij Apothekersdijk 29A, bestaat er nog enige twijfel over wat één van de hoofdacts van de Leidse editie van Stukafest nou precies komt doen.

Van muzikant en toneel tot dans, cabaret en poëzie. Tijdens Stukafest stellen studenten hun kamer beschikbaar voor artiest en publiek. Het reizende studentenkamerfestival doet vanavond weer Leiden aan. Op diverse plekken in de binnenstad zijn optredens, waarbij die van schrijver Kader Abdolah (Hooigracht), singer- songwriter Eva van Pelt (Nieuw- steeg) en de bands AapNootMies en I Am Oak (beiden Nieuwe Rijn) het meest in het oog springen. In de riante kamer van Lisa, aan de Apothekersdijk, treedt illusionist Jochem Nooyen op. Al is de Brabander bij het grote publiek bekender als Barteljaap, een personage uit de absurde comedyserie Rundfunk. Om zes uur zijn de voorbereidingen in het studentenhuis al in volle gang. Nooyen heeft bij de organisatie aangegeven graag mee te eten en dus wordt er uitgepakt. In de keuken slooft Inal zich flink uit. ,,Wat er op het menu staat? Spaghetti met garnalen, rucola, een chilipepertje, een teentje knoflook, een scheutje witte wijn en het belangrijkste ingrediënt: liefde.’’ Dan komt ook Lisa thuis uit haar werk. Werk? ,,Ik ben al even geen student meer. De meesten hier in huis niet. Maar oorspronkelijk was dit wel een studentenhuis hoor.’’ Het is de derde keer dat ze mee- doet aan Stukafest. Twee jaar terug had ze Blush, een androgyn trio dat een bizarre dansact opvoerde, over de vloer. En vorig jaar de bekende muzikant Wudstick. En nu dus een illusionist, om de verscheidenheid van het festival nog maar eens te onderstrepen. ,,Ik moest hem wel even googelen hoor. Maar een bekende kop, ja.’’ Die bekende kop staat even later voor de deur. ,,Luxe kamer hoor’’, verbaast Nooyen zich over zijn podium voor vanavond. ,,Ik heb zelf ook op kamers gewoond, maar zo’n ruimte had ik niet. Dit is meteen ook de charme van Stuka- fest: ik had van tevoren geen idee waar ik terecht zou komen. Ik had alleen een adres. Ik heb eerder in
Enschede gestaan, in de fusie van een groot studentenhuis. En nu dus hier. Het mee-eten heeft voor mij echt toegevoegde waarde. An- ders kom je aan, doe je je ding en vertrek je weer. Dit is veel leuker.’’ Wat betreft het diner maakt de illusionist zich geen illusies. ,,Ik verwacht geen Michelin-maaltijd, nee. Maar het ruikt hier al erg lekker, dus dat komt vast goed.’’ Nadat Nooyen zijn spullen heeft uitgeladen en zijn auto heeft weg- gezet, is het etenstijd. Anne is
verontwaardigd. ,,Waarom heb je de ’piemel’ (een opener in fallus- vorm, RT) niet gepakt, maar deze saaie?’’, bijt ze Lisa toe. ,,Oké, ik bevind me tóch in een studenten- huis’’, verwondert Nooyen zich. ,,Heerlijke pasta trouwens.’’ Verwonderen doet de goochelende acteur – nadat er is afgeruimd – aan de lopende band. Tijdens het ’warmdraaien’, waarbij hij van blanco papiertjes briefjes van vijf euro maakt. En tijdens zijn eerste van in totaal drie optredens, voor
een mannetje of veertig, waarin hij een tafel laat zweven, de naam van iemands geliefde ’raadt’ en iemand de vrijheid geeft om een kleurplaat van een Nike-schoen in te kleuren, waarna dat een exacte kopie blijkt te zijn van zijn eigen schoenen, die nog in de doos zitten ,,Met Stukafest promoot ik mijn nieuwe theatershow. Of ik ook in Leiden speel? Nee, de Leidse Schouwburg wilde me niet hebben. Maar wellicht dat wat positieve recensies daar verandering in brengen.’’

Goochelaar Holland Casino

Goochelaar Familiedag

Tijdens de familiedag van het Holland Casino in Breda mocht ik komen goochelen. Het Holland Casino in Breda is echt heel erg mooi. Het gebouw was oorspronkelijk een nonnenklooster en werd later de kloosterkazerne genoemd. Het casino zit hier sinds 2003 en heeft vele originele elementen in takt gelaten tijdens de verbouwing.

Mijn plek als goochelaar was de High stakes zaal. De zaal waar normaal gesproken het grovere gokwerk plaatsvindt.

Vandaag kwamen alle medewerkers van het casino met hun familie een kijkje nemen. Het was dus uitzonderlijk dat er ook veel kinderen bij aanwezig waren, die normaal gesproken natuurlijk het casino niet in mogen. Mij was gevraagd om vooral veel mind illusies te vertonen, maar om natuurlijk ook voor de kinderen mooie goocheltrucs te doen.

Het was enorm gezellig, en in de prachtige zaal kon een aardig publiek zich rond de goochelshow verzamelen.

Voor de kinderen deed ik trucs met ballen en elastiekjes maar voor de volwassen juist weer gok trucs, geld trucs en mind illusies.

De mind illusies zijn momenteel erg in trek door het prachtige programma minf*ck van Victor Mids. Ik werk ook al jaren in dit genre en het zijn trucs die niet meer over de spullen gaan maar over de gasten zelf en dat maakt deze illusies juist zo sterk.

Het was geweldig leuk toen de opdrachtgever zelf nog even bij de groep kwam staan en een filmpje maakte van een van de acts. In deze act zie je hoe ik test of een koppel elkaar goed kan aanvoelen. Ik vraag ze aan elkaar te denken en zich op elkaar af te stemmen. Zij heeft haar ogen gesloten en wordt niet aangeraakt, terwijl ik hem twee keer op zijn hand aanraak. De bedoeling is natuurlijk dat zij deze aanraking wél voelt. Het was weer echt geslaagd want deze twee mensen voelden elkaar goed aan.

Al met al een hele leuke ochtend goochelen beleefd in Holland Casino Breda.

zeppelin

Kartonnen zeppelin

Vliegen in en zeppelin

Als kleine jongen van vijf jaar wilde ik samen met mijn vriend Marcoen een zeppelin maken uit kartonnen dozen. Waarom? We wilden vliegen. Hoog boven alles uit. Waarom van karton? Omdat de Edah, de winkel aan de overkant, dat voldoende voorradig had. We konden nog dromen, we dachten niet ‘dit is ridicuul’ of ‘dat kan toch helemaal niet’. We begonnen gewoon met de eerste stap. We brachten alle kartonnen dozen die we konden dragen naar het grasveld voor ons huis, en begonnen te knippen. Kortom: we begonnen gewoon, om zo te kunnen zien wat de volgende stap was. We dachten: ‘Als we eenmaal de mand hebben voor onder de zeppelin, dan zien we daarna wel verder.’ Ons geloof dat het zou gaan lukken was groot. Wij waren ervan overtuigd dat er binnenkort een echte zeppelin op het veld zou staan, die ons de stad van boven de huizen zou tonen. Toen de hele mand van karton was ingericht met een stuur, een rem en een kastje voor borden en bestek, was de dag om en kwam de moeder van Marcoen hem halen. De volgende dag kwam de oud-papierman langs – terwijl wij nog op school zaten. Later leer je om, voordat je begint, beter in te schatten of iets haalbaar is. Maar helaas leer je ook af te blijven geloven in wat je bedenkt. Als je als goochelaar iets creëert, is het soms moeilijk te voorspellen of het haalbaar is. Dus zet ik altijd de eerste stap, om zo te kunnen zien wat de volgende stap is. En de stap daarna. Vergeet niet te dromen en zet die eerste stap om je dromen te verwezenlijken. zeppelin

 

kaarttruc

Hoe verbaas je je vrienden met een kaarttruc?

Je vrienden verbazen in de kroeg met een kaarttruc

Ga je regelmatig met je vriendengroep naar het café voor een Belgisch biertje, en wil je tijdens zo’n avond wat extra indruk maken met een mooie goocheltruc? In dit blog lees je hoe je dat gemakkelijk en zonder al te veel oefenen kan doen.Ik leer je een truc waarmee je indruk kan maken en als leuke bijkomstigheid ook nog eens een biertje wint.

De voorbereiding

Zorg er ten eerste voor dat je de truc niet pas gaat doen als iedereen bijna onder de tafel ligt. Probeer het juiste moment te vinden, na de eerste of tweede ronde is vaak wel geschikt. Ten tweede heb je aandacht nodig, als er te veel afleiding is dan kan er geen magie ontstaan. Dit komt omdat je tijdens zo’n afleidingsmoment net zo goed een olifant zou kunnen laten verschijnen omdat iedereen de andere kant op zat te kijken. Als laatste heb je een spel kaarten nodig, vaak is er achter de bar een mooi en goed gebruikt exemplaar voor handen. Dat is beter dan je eigen kaarten omdat de kaarten van het café niet zo verdacht zijn.

De truc

We gaan een klassieke kaart truc doen. Je laat een kaart kiezen en weet de kaart van de toeschouwer terug te vinden.Maar dat terug vinden doen we met een twist want anders is het te voor de hand liggend en saai. Want dat jij hem terug kan vinden is precies wat men verwacht. Dus daar gaan we wat mee doen.

Stap 1 ‘De sleutelkaart’

Je laat de kaarten schudden door een van je vrienden. Als je de kaarten terug krijgt bekijk je nonchalant de onderste kaart en onthoudt deze. Dit klinkt gemakkelijk maar is onder de druk van het performen even moeilijk als het direct onthouden van iemands voornaam bij het voorstellen. Je moet in gedachten de kaart een paar keer herhalen voordat je verder gaat met de truc. Je hebt daar een mooi moment voor in stap 2. Goochelaars noemen dit de sleutelkaart omdat deze kaart je straks precies gaat vertellen wat de gekozen kaart is.

kaarttruc

 

Stap 2 ‘De kaart kiezen’

Spreidt de kaarten uit en laat een kaart kiezen door een van je vrienden. Jij weet nu niet welke kaart dat is, maar je weet wel wat de onderste kaart is. Nu leg je de stapel kaarten op tafel en laat je de vriend de helft van het spel naast de andere helft leggen. Hij mag zijn kaart hierop terug leggen en de andere helft van het spel (met de kaart die jij weet) erbovenop leggen.

kaarten truc

Stap 3 ‘theatraliseren’

Doordat de onderste kaart nu bovenop de gekozen kaart ligt weet je de gekozen kaart te vinden. Maar het allerbelangrijkste van deze goocheltruc is het spannend en interessant maken van het terug vinden van de kaart. Natuurlijk is het het leukste als je je eigen originele variant bedenkt voor het terug vinden van de kaart. Een manier die bij je past en die jij geloofwaardig over kan brengen is het beste. Deze presentatie is wat elke goochelaar uniek maakt.

Hieronder lees je mijn presentatie.
‘Oké, je had zojuist de kaart in je rechterhand vast toch? Mag ik even aan je hand voelen?’ Terwijl ik zijn vingers vasthoud zeg ik ‘hmm ongeveer 37 graden Celsius. Ik ga nu een kaart zoeken die ook 37 graden is’. Terwijl ik dit zeg begin ik kaarten om te draaien op tafel.

Als ik de kaart tegenkom die ik zelf onthouden had dan weet ik dat de volgende kaart de gekozen kaart is. Ik ga in hetzelfde ritme verder en stop ongeveer drie kaarten verderop met een kaart nog net niet omgedraaid.

Truc met kaarten

 

Stap 4 ‘een gratis drankje’

Vlak voordat je de kaart die je nu in je hand hebt omdraait zeg je: ’wedden voor een drankje dat de volgende kaart die ik omdraai jouw kaart is?’ Je vriend zal hier waarschijnlijk wel mee instemmen omdat hij zijn kaart al voorbij heeft zien komen. Hij denkt dus dat hij een drankje gaat winnen.

Je draait de kaart die je vast hebt NIET om, maar gaat terug naar de sleutelkaart en draait de kaart die daarna komt om. Dat was zijn kaart en jij krijgt een gratis drankje.

Proost en veel succes!

Zoek je een professional voor dit soort kaarttrucs maar ook voor vette mind illusies? Kijk dan eens op de pagina over tafelgoochelen.